dinsdag, december 19, 2006

OBS De Schakel wint leren ondernemen prijs 2006!

OBS De Schakel Hoogezand wint leren ondernemen prijs!


Op 13 december 2006 vond in de Fabrique in Maarssen de uitreiking plaats van de Leren Ondernemen Prijzen. Uit ruim 50 aanmeldingen ontvingen vier scholen, in de categorieĆ«n van Primair tot Hoger Onderwijs, een cheque ter waarde van € 5000,- en een bijzondere award. De prijzen zijn uitgereikt aan de scholen met het meest innovatieve en ondernemende project in 2006.

Voorafgaand aan de uitreiking vond de Nationale Ondernemers QuotiĆ«nt-Test plaats.Ruim 200 deelnemers, van leerlingen en docenten tot ondernemers, testten hun ondernemendheid tijdens de Nationale OQ-test op een levensgroot ganzenbord. Vragen als: ‘Hoeveel telefoonnummers heb je in je mobiel staan?’ en ‘Wat is je favoriete muziek’? kwamen aan de orde. Steeds kon je kiezen uit vier antwoorden en per gekozen antwoord ontving je een aantal punten. Wie de meeste punten had en dus het eerst over de finish was, mocht zich "winnaar van de Nationale OQ-test 2006" noemen. De winnaar bij de jeugd tot 15 jaar Jilanie Sanmoekmin, een jonge ondernemende deelnemer van OBS de Schakel.


Hierna zat iedereen vol spanning in de zaal voor de bekendmaking van de Leren Ondernemen Prijzen. Er werden uit steeds drie genomineerden per onderwijscategorie de prijswinnaars bekend gemaakt door de heer Voncken van OCW (directeur Studiefinanciering en Voortijdig Schoolverlaten) en de heer Linssen van EZ (waarnemend directeur Ondernemerschap). De winnaars sprongen er uit op het gebied van ondernemen en een integrale aanpak, bovendien dragen zij op een bijzondere wijze bij aan ondernemerschap binnen het onderwijs.

In de categorie Primair Onderwijs kreeg openbare basisschool De Schakel uit Hoogezand de prijs onder andere voor het oprichten van het bedrijf Multiflex Placemats, wat placemats maakt en verkoopt. Verder is er een methode ontwikkeld waar de kinderen in een 14 tal lessen alle facetten van het ondernemerschap behandelen. Daarmee gaan de kinderen aan de slag en nemen voor ieder onderdeel hun eigen beslissingen en is de leerkracht een “kamer van koophandel” die de leerlingen adviseert. Een zeer volledig project, wat loopt van idee tot realisatie. Met een groot enthousiasme namen de leerlingen en Meester Corjan van der Veen de prijs in ontvangst.




Geen opmerkingen: